Vanja Marendić - mentor pobjednika YCM-a: "Isplati se uložiti vrijeme u mlade ljude"

Otvorene su prijave za učenike i mentore za Young Car Mechanic 2024. Tom prilikom donosimo vam intervju iz najnovijeg IC ExPress magazina s Vanjom Marendićem, mentorom aktualnog najboljeg mladog mehaničara Hrvatske te profesorom u Elektrostrojarskoj srednjoj školi Zagreb.Ovim intervjuom željeli smo vidjeti dojmove i razmišljanja za YCM iz jednog potpuno drugog ugla.


1. Za početak, otkud Vaš interes za mehaniku i strojarstvo, pa onda i za servisiranje vozila?

Moj otac je bio automehaničar tako da sam od malih nogu u mehanici i to je oduvijek bio logični i jedini životni izbor. 

2. Kako to da ste se odlučili na predavanje stručnih predmeta iz spomenute domene mladim i budućim mehaničarima u srednjoj školi?

Kroz moj radni vijek uvijek sam si zadao ciljeve i iste ostvarivao. Volim izazove i uvijek tražim još. Škola se pokazala kao odlična prilika da radim na sebi i da sve ono što znam pružim drugima. Osjećaj je nevjerojatan kada imate pozitivan utjecaj na učenike, kada nekog motivirate na nešto što i sami volite. Tada je motivacija obostrana.

3. Kako vi uopće vidite današnji obrazovni program za mlade mehaničare? 

Kurikulum je sve bolji. Naravno da uvijek ima prostora za napredak ali prepoznala se važnost strukovnih zanimanja pa se i puno radi na kvaliteti školovanja. Praktični dio se izvodi u obrtničkim radionicama pa je teško pratiti i uskladiti programe ali trudimo se. Većina učenika je spremna za tržište rada ali moramo imati na umu da su to uglavnom djeca  s tri godine iskustva i sigurno moraju još puno raditi na sebi da bi se mogli zvati majstorima.

4. Iz Vašeg iskustva, kakvo mišljenje imate o mehaničarima srednjoškolcima? Koriste li mogućnost što su im danas uz nove tehnologije sve informacije dostupne na dlanu?

Nakon korone internet , aplikacije i slične stvari se maksimalno upotrebljavaju u industriji, postprodaji, edukacijama i tu je definitivno njihova prednost. Oni vladaju time. Kako na mladima svijet ostaje vjerujem da će naši mladi majstori maksimalno iskorištavati nove tehnologije.

5. I ove i prošle godine sudjelovali ste kao mentor natjecatelja na YCM-u te bili na ovogodišnjem međunarodnom finalu u Mađarskoj. Kakav je Vaš dojam općenito o YCM-u? 

Imao sam sreću pripremati oba učenika koja su se plasirala na međunarodna finala YCM i to je nevjerojatno iskustvo. I mi mentori puno učimo kroz takva događanja. Natjecanje je uistinu kvalitetno organizirano i prihvaćeno i osim primjena svakodnevnih noviteta u autoindustriji smatram da ne treba bazno mijenjati strukturu natjecanja.

6. Kako vam      se čini koncept državnog Young Car Mechanic natjecanja (2 teorijska i 1 praktični dio)? 

Koncept je dobar, natječe se puno učenika i to je jedini način da se suzi izbor na najbolje od najboljih. Iako pitanja koja se pojavljuju u teoretskom dijelu znaju biti malo nezgodna ali ja to pridodajem prijevodu. Teško je doslovno prevesti stručno pitanje a da ono zadrži smisao. Tada je potrebno imati i znanja nešto sa strane. Organizatori znaju za taj problem i uvjeren sam da rade na tome da natjecanje bude svake godine sve bolje.

7. Vaš učenik Leon Dumić pobijedio je na nacionalnom natjecanju te osvojio 6. mjesto na međunarodnom finalu. Jeste li očekivali tako dobre rezultate?

Tim u našoj školi natjecanje shvati ozbiljno. Ako je učenicima bitno, bitno je i nama, ako je nama bitno, bitno je i učenicima. Pripremamo se i ne želim reći da očekujemo dobre rezultate ali se nadamo istim. Nije dobar rezultat 1., 3. ili 6. mjesto. Dobar rezultat je osjećaj te djece, njihov ponos. 

8. Na koji način ste se pripremali za oba finala? Postoji li neki tajni recept? Je li na neki način pomoglo vaše iskustvo s obzirom na prošlogodišnje sudjelovanje? 

Iskustvo uvijek dobro dođe ali nije presudno. Imam sreće da radim s odličnim kolegama koji se nesebično daju u projekt. Imamo veliku podršku ravnatelja za sve pa tako i za natjecanja. Na inicijativu ravnatelja, radom djelatnika škole obnovili smo kabinete i imamo kvalitetnu opremu za rad. Imamo veliko iskustvo u praksi i odlične radionice. Za uspjeh je potreban rad cijelog tima, od tete čistačice do ravnatelja.

9. I prošlogodišnji pobjednik Jan Makarun je bio iz Elektrostrojarske srednje škole Zagreb. Mislite li da taj uspjeh rezultat i rada vaših ostalih kolega te pristup obrazovanju same škole?

Kao što sam odgovorio u prethodnom pitanju bitan je cijeli paket. Škola postoji radi djece i ako se svi potrudimo i igramo kao tim uspjeh dolazi sam po sebi. Kontinuitet dobrih rezultata to dokazuje. Trudimo se svakim danom unaprijediti školu, djelatnici se educiraju u različitim područjima, nabavljamo novu opremu. Ono najvažnije je da smo svjesni svojih pogrešaka i mana, ne bježimo od njih nego ih popravljamo, baš kao pravi majstori.
 

10. Što bi vi mogli savjetovati svim budućim natjecateljima YCM-a? Na što se orijentirati u samoj pripremi?

U svakoj školi, u svakoj generaciji postoje učenici koji imaju kvalitete zasjati na velikoj pozornici. Sitnice određuju pobjednike jer su to sve odlična djeca. Uz teorijsku pripremu, uvježbavanje vježbi mi moramo odgojiti pobjednika, pokazati im pravi pristup, dokazati im da oni to sve mogu i što je najbitnije da oni to sve znaju. Kada se upali štoperica stres je grda stvar.

11. Zadnjih godina puno se priča o deficit radnika u strukovnim zanimanjima. Kako vi na to gledate prema broju upisa učenika  u vašoj školi, interesu uopće da se nastavi baviti tim strukovnim zanimanjem?

Zadnjih nekoliko godina sve je veći  interes za upis u našu školu. Napori koji se ulažu u promociju zanimanja imaju uspjeha. Zbog velikog interesa upisuju se sve kvalitetniji učenici u našu školu te baš i nema prostora „upisati se samo da se nešto završi”. Upišu se učenici koji ciljano žele to zanimanje.

12. Globalizacijom i razvojem tehnologije sve više su zastupljeni električni i hibridni automobile. Je li se nešto po tome i promijenio školski program za automehaničare ili je sve još na stand-byju? Možda je problem u nedostatku autoservisa u kojem učenici obavljaju praksu te bi u navedenom mogli steći dublji uvid?

Cijela država zaostaje za Europom po tom pitanju. I servisi i majstori i zakoni pa tako i školstvo. Kurikulum se mijenja, uvađaju se u program nove tehnologije ali veliki problem je oprema koja je izuzetno skupa, brzina mijenjanja tehnologija i edukacije nastavnika. Trudimo se ali teško dolazimo do kvalitetnih i provjerenih informacija. Imamo dobru suradnju s realnim sektorom i zajednički pokušavamo riješiti taj problem jer i servisi imaju problem s needuciranim osobljem. Nadamo se da će se inovacije standardizirati i da ćemo moći pratiti napredak industrije kako mi školstvo tako i serviseri.

13. Što biste mogli preporučiti svim profesorima i mentorima koji će sa svojim učenicima na početku godine pristupiti prvom krugu YCM-a te ostalim fazama natjecanja? 

Suradnja s proizvođačima i tehničarima čini čuda vašem osobnom napretku a radost i zahvalnost učenika koji je svjestan da bez vas ne bi bio tu gdje  je osjećaj koji bih volio da svatko doživi. Prijavite svoje učenike, motivirajte ih.

14. S obzirom na to da je ovaj magazin primarno namijenjen automehaničarima I autoservisima, što možete poručiti toj publici kada govorimo o mladim mehaničarima koji su u potrazi za praksom, poslom ili će uskoro završiti svoje srednjoškolske obrazovanje?

Isplati se uložiti vrijeme u mlade ljude, jedino to i trebamo napraviti. Strpljenje će izazvati uspjeh. I Vas je netko morao naučiti. Vjerujem da je svaki čovjek od struke imao neku osobu koja je utjecala na njega i omogućila da uđe na tržište. Zašto Vi ne bi bili ta osoba nekome?